Contrast

In gesprek met de collega’s van Wonen Thuis - Quinty Mohlmann

Werken in de thuiszorg, is dat leuk? Heb je hier wel voldoende uitdaging als zorgverlener? En wat doe je eigenlijk de hele dag behalve steunkousen aantrekken? Steeds meer mensen blijven langer thuis wonen en ‘Wonen Thuis’ krijgt daardoor een steeds belangrijker aandeel in de (ouderen)zorg. Toch is de thuiszorg nog regelmatig een onderbelicht onderdeel in het zorglandschap en kiezen studenten of zorgcollega’s sneller voor een baan in het ziekenhuis. Hoog tijd dus om ‘Wonen Thuis’ beter op de kaart te zetten. Want het is een ontzettend leuke en uitdagende sector om in te werken! We gingen on gesprek met verschillende Viattence thuiszorg-collega’s over hun keuzes en ervaringen.

Quinty is 23 jaar, woont in Zwolle en doet sinds 2,5 jaar de opleiding Verzorgende IG (niveau 3). Ze is begonnen bij het Deltion College met de BOL-opleiding tot VIG-er, maar is na haar stage bij Thuiszorg Heerde gevraagd door Viattence om over te stappen naar de BBL-opleiding. Dit betekent dat ze niet meer volledig naar school gaat, maar 24 uur bij Viattence werkt en 1 dag naar school gaat. Naast haar werk en studie vindt ze het leuk om paard te rijden, te volleyballen en met vrienden op stap te gaan.

“Ik ben tevreden met mijn opleiding. In eerste instantie heb ik voor Deltion gekozen, omdat ik het gevoel had dat zij ten opzichte van andere scholen betere kwaliteit bieden, dingen serieus aanpakken en alles goed regelen. Natuurlijk loopt er altijd wel iets niet lekker, maar in basis sluit de opleiding goed aan bij de praktijk. Ook de BBL-opleiding vind ik prettig. Als stagiaire bij een BOL-opleiding word je altijd boventallig ingedeeld, nu ben ik echt een werknemer en draai volledig mee. Ik vind het fijn om zelfstandig aan het werk te zijn, dingen helemaal zelf te doen. Ook verdien ik nu natuurlijk meer.”

De thuiszorg was totaal niet wat ik had verwacht

“Ik heb niet bewust voor de thuiszorg gekozen. Tijdens mijn opleiding kreeg je een stage toegewezen en dat was bij mij de thuiszorg in Heerde. Ik had nooit bij de thuiszorg stilgestaan, maar ik vond het direct heel erg leuk. Totaal niet wat ik had verwacht! Het is absoluut niet dat je continu hetzelfde doet en alleen maar billen wast, zoals veel mensen denken. Het is heel gevarieerd, omdat je elke keer naar verschillende adresjes gaat. Het is juist leuk om bij de mensen thuis te komen. Ook zijn de mensen vaak nog erg actief. Mensen gaan dagjes weg, op vakantie, de familie komt langs, ze gaan met kleinkinderen op pad. Ik word regelmatig verrast door wat de cliënten ondernemen. De ouderenzorg spreekt me sowieso aan. De verhalen zijn inspirerend. Ik ben natuurlijk nog best jong, de cliënten hebben veel levenservaring. Het is mooi om te horen hoe zij dingen hebben aangepakt, daar kan ik – en mijn generatie - veel van leren. Bij de ouderenzorg moet je de uitdaging naar mijn mening ook niet zoeken in het aantrekken van bijvoorbeeld steunkousen, maar veel meer in de mens. Waarom is de ene cliënt wel vrolijk en de andere niet? Waarom zijn ze zo geworden zoals ze zijn? Dat vind ik erg leuk om mee bezig te zijn.”

De afwisseling vind ik leuk

Quinty is leerling Verzorgende IG. Dit betekent dat ze de dagelijkse handelingen verricht bij cliënten zoals het wassen en verzorgen. Hiernaast draait ze verantwoordelijkheidsdiensten waarbij ze de bereikbaarheidstelefoon bij zich draagt. Ook mag ze verpleegtechnische handelingen toepassen zoals katheteriseren en zwachtelen. In vergelijking met bijvoorbeeld een Helpende+ heb je als VIG-er meer verantwoordelijkheden. Ze werkt bij wijkteam 1 dat zorg verleent bij de aanleunwoningen van Viattence. Hiernaast is er een 2e eam in Vaassen dat in het dorp cliënten bezoekt. Ook hier springt ze regelmatig bij.

“In mijn team zijn we met 8 collega’s, het is een klein team met verschillende leeftijden. Ik voel er erg fijn, we kunnen alles tegen elkaar zeggen en nemen ook dingen van elkaar over. We zorgen samen voor circa 40 cliënten. Soms zie ik in een week elke dag dezelfde mensen, maar vaak varieert dit. Doordat we maar met z’n achten zijn, zien de cliënten altijd vertrouwde gezichten. Tijdens een ochtenddienst werk ik bij de aanleunwoningen en loop ik van huis naar huis, tijdens een dagdienst pak ik ook de auto en ga ik naar cliënten in het dorp. Deze afwisseling vind ik leuk.”

Er is altijd flexibiliteit in het rooster

“Bij een ochtenddienst sta ik vroeg op, de wekker gaat om 05.15 uur zodat ik om 06.45 aanwezig ben in Vaassen. Ik begin vaak met het inlezen van cliëntendossiers en een praatje met mijn collega’s. Daarna bezoek ik tot ca. 11.00 uur mijn cliënten. Af en toe drink ik tussendoor met hen een kopje koffie of thee wanneer dit aangeboden wordt of verwerk ik mijn rapportages. Om 11.00 uur werk ik maximaal een half uurtje mijn administratie bij en klets ik met collega’s. Dat is altijd gezellig! Bij een dagdienst ga ik daarna nog naar een aantal cliënten en werk ik tot ca. 14.30 uur. De tijden verschillen per dag en zijn afhankelijk van het aantal cliënten dat zorg en ondersteuning nodig heeft. Wel maak ik altijd hetzelfde aantal uren in de maand. De ene keer werk je wat meer, de andere keer wat minder.

Ons rooster wordt gemaakt in SBD planning, deze staat online en kun je altijd inzien. Wanneer je een dienst wilt ruilen, kun je op het afdelingsrooster kijken en zelf met een collega overleggen. Je kunt ook altijd je wensen doorgeven voordat het rooster bepaald is. Ik heb bijvoorbeeld elke donderdagavond volleybal en hier wordt rekening mee gehouden. Ik heb nooit moeilijkheden ervaren met ruilen of vrij vragen. Ook weet je ca. 2 maanden van tevoren wanneer je moet werken. Als het rooster bekend is, verandert het in principe niet meer.

Ik werk nu 24 uur en dat vind ik prima. Als ik meer uren zou willen werken, dan kan ik de 'flex' in waarbij je breed binnen Viattence ingezet kan worden. Dus ook op de woonzorglocaties. Persoonlijk zou ik dit niet willen, ik heb het heel erg naar mijn zin in het team en ik wil hier heel graag blijven. Eventueel zou ik er ook iets bij kunnen gaan doen. Er is nu bijvoorbeeld een vacature voor contactverzorgende waarbij je er meer taken erbij krijgt op het gebied van communicatie met cliënten en naasten. Dit zou ik wel willen doen!”

Elke dag maak ik dingen mee die me blij maken

Wat maakt een dag in de thuiszorg tot een geslaagde dag? Voor Quinty is dit wanneer haar cliënten tevreden zijn en zijzelf ook. “Het is fijn wanneer je blije gezichten hebt gezien, wanneer je waardering krijgt van je cliënten en collega’s. Je hoort toch vaak dat mensen het prettig vinden dat je er was. Ze zitten echt op je te wachten, ze kijken uit naar je bezoek. Het is heel fijn om hen de aandacht te geven, een schouder om op te steunen. Elke dag maak ik wel dingen mee die me blij maken. Pas vroeg een dame die ging verhuizen bijvoorbeeld aan haar dochter of ze niet kon regelen dat wij als team mee mochten. Of liet een familie mij weten dat ze het erg fijn vonden dat ik er was toen hun vader was overleden. Of heb ik ontzettend gelachen met een cliënt toen ze mij tijdens het douchen per ongeluk met de douchekop in het gezicht sproeide.

Ik vind het ook leuk om in een klein dorp als Vaassen te werken. Mensen kennen elkaar, dus je hoort veel verhalen. Ons kent ons. Ik voel me onderdeel van de gemeente, ook al woon ik er niet zelf. Het is er gezellig, mensen hebben veel voor elkaar over. Dat past ook bij de sfeer van Viattence. Ik voel me daar heel goed bij.”

De thuiszorg wordt steeds belangrijker in de maatschappij

En waarom zou je anderen aanraden om in de thuiszorg te gaan werken? “De thuiszorg wordt steeds meer, mensen blijven langer thuis wonen. Het wordt een steeds belangrijker onderdeel van de maatschappij, hierdoor wordt het waarschijnlijk ook bekender bij mensen en zal er meer aandacht voor zijn. Ook wordt het steeds complexer, omdat mensen ouder worden, maar ook omdat je minder snel naar een woonzorglocatie gaat.

Ik vind het ook fijn om mee te denken over hoe we de zorg efficiënter kunnen maken. Wanneer ik bijvoorbeeld iets van andere studenten hoor dat onze cliënten kan helpen, dan zoek ik dat uit en breng ik het in bij ons team. We werken al met persoonsalarmering, aantrekhulpen van steunkousen en een automatische medicijndispenser. Het is leuk om te zien dat ook cliënten enthousiast worden van deze hulpmiddelen. En het scheelt ons zo weer tien minuten wanneer wij bijvoorbeeld niet de medicijnen hoeven toe te dienen. Deze tijd kunnen we dan weer aan specialistische zorg besteden.

In de thuiszorg moet je flexibel zijn, empathie kunnen tonen en vriendelijk, behulpzaam en zorgzaam zijn. Ook moet je goed kunnen samenwerken met collega’s en andere disciplines en moet je zelf problemen oplossen. Als iemand gevallen is en acute zorg nodig heeft, moet jij de ambulance bellen. Je moet veel meer zelfstandig zijn dan in andere zorgfuncties. Dit maakt het voor mij heel erg leuk.”

De ouderenzorg is ontzettend uitdagend

“Ouderenzorg is veel meer dan alleen wassen en aankleden. Eigenlijk is het één van de complexere branches in de zorg. Je hebt veel te maken met diagnose en ook dubbele diagnoses. Er komen dingen samen waardoor niet altijd duidelijk is waar iets vandaan komt. Er zijn zoveel ziektes die je op latere leeftijd kunt krijgen waar de meeste mensen geen weet van hebben. En hoe ouder je bent, hoe kwetsbaarder je wordt. Ook heb je te maken met dementie. Het is bijzonder om mee te maken hoe dit in z’n werk gaat.

Kortom, het is een ontzettend uitdagende en leuke branche om in te werken! Van het praten met de ouderen tot het zelfstandig werken tot de afwisseling tot de toekomstige ontwikkelingen.”

Ook werken in de thuiszorg?

Ben je geïnspireerd geraakt door de ervaringen van Quinty? Je bent van harte welkom om eens mee te kijken in de praktijk! Je kunt ons mailen voor het maken van een afspraak. Ben je benieuwd naar de actuele vacatures? Bekijk dan onze vacaturepagina.

Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.