60 jaar De Speulbrink - in gesprek met Monika Strunk van de thuiszorg
In mei 2023 bestaat De Speulbrink in Vaassen 60 jaar. In aanloop naar twee feestelijke middagen op 25 en 26 mei, spraken we met diverse collega’s over De Speulbrink. Wat maakt het werken leuk, wat zijn de uitdagingen, leuke anekdotes… Lees je mee?
Monika Strunk is contactverzorgende & VIG-er in de Thuiszorg. Ze is voor de liefde naar Vaassen verhuisd. Na 23 jaar in de thuiszorg van Borne gewerkt te hebben, heeft ze haar plek gevonden bij Viattence/De Speulbrink. “Ik kwam uit een heel leuk team, dus de lat lag hoog. Bij een andere organisatie in de regio vond ik de aansluiting niet, maar bij Viattence wel. Ook hier is het altijd gezellig in het team!”
Ambitie tot coach
Na een opleiding tot VIG-er, heeft Monika ook een thuisstudie tot allround coach gevolgd. Daar ligt haar ambitie. “Ik vind coachen leuk, ik begeleid nu ook leerlingen en ongemerkt pas ik ook al coaching toe. Mijn fijne motoriek werkt niet meer zo goed door uitval in mijn duim, ook krijg ik steeds meer last van mijn rug. Daarom denk ik niet dat ik tot mijn pensioen volledig in de thuiszorg kan blijven werken. Wel wil ik heel graag binnen de ouderenzorg en Viattence blijven. Ik heb hele leuke collega’s en een geweldig team. Ik ben nog maar 54, dus heb nog wel een aantal jaar te gaan. Als coach kan ik nog steeds dichtbij de mensen staan.”
De thuiszorg moet nog beter op de kaart worden gezet
Volgens Monika is er nog veel winst te behalen als het gaat om de promotie van de thuiszorg. “Wij moeten naar scholen toe om ons verhaal te doen. De leerlingen hebben een verkeerd beeld, weinig studenten kiezen voor de thuiszorg omdat ze denken dat het niet leuk is. Ze kiezen snel voor het ziekenhuis, terwijl de thuiszorg zulke mooie uitdagingen biedt. En het is JUIST leuk. Het is veel meer dan de verpleegtechnische handelingen die je veelal in het ziekenhuis doet. Je komt bij de mensen thuis. Zodra je binnenstapt, kijk je al rond. Is het schoon, welke foto’s hangen er of juist niet? Aan de hand van alle signalen die je oppikt, het zorgplan en de gesprekken die je hebt, pas je zorg op maat toe. De verpleegtechnische handelingen zijn dan een kunstje, dat kan iedereen leren. Wanneer je je verdiept in de mensen, dan kun je écht goede zorg verlenen.”
Ook richting mantelzorgers is de promotie nodig volgens Monika: “Soms wordt de thuiszorg te laat ingeschakeld. Mensen kunnen sneller achteruitgaan, juist doordat ze niet de juiste zorg krijgen. Dit merk je met name wanneer er sprake is van dementie. Mantelzorgers gaan dan te lang door om voor hun vader of moeder te willen zorgen. Raken overbelast, steken (onbewust) hun kop in het zand of zien niet wat het beste is voor hun vader of moeder doordat ze te weinig afweten van dementie en hoe ze hiermee om kunnen gaan.”
Het beeld van de thuiszorg is ook niet altijd goed bij mantelzorgers”, vertelt Monika verder. “Het is heel belangrijk dat we goed met hen communiceren. De thuiszorg is aanvullend aan wat de persoon zelf kan of wat de mantelzorg kan doen. We nemen niet alles over, maar we kijken heel goed hoe iemand nog in zijn eigen kracht kan blijven staan. Dit is nodig omdat we niet alles kunnen doen, maar ook omdat je hierdoor langer zelfstandig in je vertrouwde omgeving kan blijven wonen.”
Door het tekort aan nieuwe collega’s en de toenemende zorg, heeft Monika wel zorgen over de toekomst: ”We proberen zorgtechnologie in te zetten, maar onze cliënten zijn vaak al te oud om nog nieuwe dingen te kunnen of willen leren. De meesten hebben geen computer of tablet. Vaak is het bedienen van een afstandsbediening van de tv al moeilijk. In de toekomst ben ik ervan overtuigd dat we meer gebruik zullen maken van zorgtechnologie, zoals bijvoorbeeld beeldbellen.”
Je bent juist professioneel omdat je dichtbij kan staan
Wanneer we Monika vragen waarom ze in de thuiszorg werkt en niet op een woonzorglocatie, antwoord ze: “Ik ben begonnen in een verpleeghuis, maar ik kwam er al snel achter dat het niet mijn ding is. Ik wil naar buiten kunnen. De band die je opbouwt met cliënten is daarnaast langer dan met iemand die in een verpleeghuis komt wonen. In de thuiszorg kun je doelen stellen samen met de client en het doel kan ook nog behaald worden. Je hebt heel nauw contact. Eerder werd er vaak gezegd dat je afstand tot je cliënten moet houden, maar daar geloof ik niet in. Je bent juist professioneel, omdat je dichtbij kan staan.
Drie jaar geleden hadden mijn collega Bianca en ik zo'n sterke band met een cliënte opgebouwd, dat deze mevrouw ons vroeg of wij haar na haar overlijden wilden wassen en aankleden. Dit hebben wij gedaan. Daarna hebben wij haar gekist en mogen dragen. Als laatste hebben wij haar uitgezwaaid. Het was een hele bijzondere ervaring. Daarna kregen wij nog van haar dochter en schoondochter een persoonlijk item uit het appartement van mevrouw. Bianca het koffiekopje waar ze altijd koffie uit dronk en ik twee clowns, omdat ik altijd gekkigheid uithaalde. De clowns staan nog altijd op mijn kamer. Deze dingen doe ik het voor.
Het aanvoelen van cliënten is belangrijk
Soms geef ik even een knuffel, een hand op de schouder. Niet te afstandelijk. Ouderen hebben ook gevoel, dit moet je erkennen en respect voor hebben. Voordat ik de deur achter me dichttrek, wil ik een lach hebben gezien of iets wat er in de buurt komt.
Ik let eigenlijk ook nooit op de tijd. Voor het douchen staat gemiddeld 30 minuten, maar daar kijk ik nooit naar, ik neem de tijd die nodig is. Ik geef de zorg zoals ik zelf graag verzorgd zou willen worden.
Wij hebben bijvoorbeeld ook een client die moeilijk contact maakt. Ik vond het een uitdaging om erachter te komen hoe we wel contact konden krijgen. Ik heb allerlei dingen geprobeerd, waaronder muziek. Eerst zacht en later harder. De man had een schaamtegevoel, door de muziek kon hij ontspannen. Het is in de thuiszorg heel belangrijk dat je cliënten aanvoelt. Zeker als iemand bloot voor je staat. In deze situatie moet je het gevoel geven dat het normaal is. Dus ik blijf veel praten, over het weer, koetjes en kalfjes. Maar nooit over het feit dat iemand bloot is. Daarmee maak je het ongemakkelijk. Humor is hierbij ook heel belangrijk. Vaak wordt gedacht dat ouderen geen humor meer hebben. Maar dit is absoluut niet zo, het is zo belangrijk om samen te lachen!
Mijn voordeel is wel dat ik plat kan praten, dan heb je al snel contact. Wanneer ik hoor dat iemand plat kan praten, vraag ik of ze dit ook willen doen. Dan is het ijs al snel gebroken.
Ook werken in de thuiszorg van Viattence?
Ben je enthousiast geworden door het verhaal van Monika? Leuk! Dan maak we graag met je kennis. We zijn benieuwd naar jouw talenten en ambities en op welke manier jij graag zorg wilt verlenen aan ouderen. Bekijk hier alle vacatures. Je kunt ook een open sollicitatie sturen.
Meer persoonlijke verhalen
Lees ook de andere persoonlijke ervaringen van collega's over De Speulbrink!